Heel lang geleden toen ik freelancer was geworden in 1994 maakte ik zoals iedereen waarschijnlijk mijn fakturen (toen nog geschreven met een k) met Word, of was het Excel? Gelukkig moest ik niet veel facturen maken want ik verkocht vooral diensten aan een beperkt groepje van klanten. Maar al snel vond ik het toch wel de moeite om een applicatie te maken. In 1997 had ik mijn eerste web-based applicatie op een microsoft platform die in house draaide (op een intranet). De facturen drukte ik toen nog af via een webpagina. Later heb ik dit omgebouwd naar een Linux omgeving en deze op het internet gezet zodat klanten de PDF-factuur ook konden downloaden.

Onlangs, bij het uitkomen van PHP 8.0, heb ik nogmaals de ganse interface een revamp gegeven. Grafisch door het gebruik van Admin LTE (v3). En technisch zijn een aantal nieuwe functies toegevoegd.

Enkele key features:

  • 2 factor authentication
  • Maken van een PDF en het uitprinten helemaal veranderd
  • Automatisch verzenden van facturen (die nog niet verzonden zijn)
  • De reminder service helemaal geautomatiseerd zodat die van terugkerende opdrachten of diensten automatisch een factuur maakt (bv jaarlijkse verlenging domeinnaam, verhuur mailbox, ...)
  • Creditnota's toegevoegd
  • Offertes uitbreiding met status
  • Settings voorzien voor versturen van emails tbv facturen, offertes en creditnota's, rekening houdend met de dienst, want ook Sylvia kan voor haar afdeling met deze tool facturen maken.
  • Uitbreiding op detailpagina's zodat je direct netto, btw en totaal kan zien
  • Quick buttons op de detailpagina, bv kopieer factuur, verzend nogmaals
  • Algemene voorwaarden en voetnote te bewerken via de GUI
  • Meertalig gemaakt (voorlopig nederlands, frans en engels)
  • Meerdere BTW tarieven voorzien (6%, 12%, 19%, 21%, ... in principe oneindig)
  • Minimale auto deploy voor het aanmaken van de tabellen en de settings
  • Toevoeging van landcode bij de klant
  • Export in Peppol formaat
  • Export van facturen per kwartaal en export van alle klanten voor BTW aangifte
  • Database settings niet meer in de config file (aangezien deze anders zijn per deploy)
  • Log (in database) van alle bewegingen, zoals factuur verstuurd, vervalbericht 1 of 2 verstuurd, factuur opnieuw verstuurd, ...
  • Statistieken op de homepagina. Inkomsten (facturen minus de creditnota's) per maand vergelijken met vorig jaar, idem voor het kasboek.
  • BTW calculator toegevoegd in de rechterkolom
  • HTML 'input' element voor goederen of diensten automatisch laten veranderen naar een 'textarea' indien er een nieuwe lijn wordt ingevoegd.
  • Boekjaar was steeds gebaseerd op huidige jaar, aangepast zodat er een offset kan ingegeven worden.
  • Kwartaal offset, zodat het eerste kwartaal op een andere maand dan januari kan starten (bv 1 juli)
  • Apps omgezet naar een GIT repo. Jenkins wordt niet gebruikt, want dit bleek overkill te zijn.

Er is dus al heel wat gedaan maar ik heb nog een aantal features staan op mijn todo lijstje.

  • Kopieer een offerte naar een factuur en hou de relatie bij zodat er kan vergeleken worden wat het verschil was tussen de offerte en de factuur.
  • Openstaande facturen ook op de homepagina.
  • Belemmering van bewerken of verwijderen van een factuur wanneer deze is betaald.
  • wysiwig voor de textareas in de settings rubriek (voor opmaak van bv de algemene voorwaarden)
  • Meer detail voor de opvolging van betalingen van een factuur (bv twee betalingen van klant)
  • BTW nummer veld bij klant uitbreiden naar 36 karakters (want in sommige landen is die een pak langer dan de 10 cijfers in België)
  • 2 Factor authentication voor alle gebruikers (zodat ze dit zelf kunnen instellen)
  • Auto complete (of voorstel) om goederen en diensten in te voeren op basis van gegevens van eerdere facturen.
  • Import van bank data (bv csv-bestand bij KBC)
  • Vervalbericht periode plaatsen in de settings-tabel ipv de vaste 45 en 60 dagen
  • Aankoop facturen
  • Vast emailadres om berichten te versturen (ifv DKIM, spf etc)
  • Tijdsregistratie
  • Kilometer berekening met Google Maps
  • Bestelbon
  • Pakbon / leveringsbon
  • Layout editor voor factuur
  • QR-code - POM, of andere payment providers

Nog heel wat om naar uit te kijken.

Ben je geïnteresseerd in dit product? Lees dan zeker ook de pagina over Eenvoudig facturen maken en opvolgen.

Tags gerelateerd aan dit artikel:

Domeinnamen

Prijzen - 500+ Extenties

Blog Categorie