Als je met STP actief toch nog loops hebt, dan is er nog één oplossing. Schakel de WiFi uit van je Sonos.

Inderdaad ik heb een Sonos installatie. Deze zijn verspreid over het huis en de bureau, die redelijk ver van elkaar liggen, dus heb ik een brug gemaakt met twee CAT6 UTP kabels die ik via agregatie links bundel (aka LAG). Hiervoor heb ik twee Netgear GS724T switches.

Lang geleden had ik al eens problemen met een netwerk loop (network storm). Dit heb ik dan mooi kunnen oplossen door STP in te schakelen op de switchen. Maar nu had ik twee weken geleden een gehele stroomuitval. Na het oplossen van de DHCP problemen, want er was een router die ik gebruik als Access Point van gedacht veranderd, en die dacht dat hij de IP-adressen mocht uitdelen. Toen ik eindelijk terug de macht had bezorgt aan de originele DHCP server was ik dolgelukkig. Een streepje muziek was nu wel aan de orde. Maar al snel was het gedaan met de pret, want ineens valt de muziek weg, en ik kon in de Controller of op de remote control de Play 5, waar ik bij zat, niet meer zien. Ook begin ik ineens meldingen te krijgen dat er een database down is en dat er camera's al meer dan 3 seconden geen data meer krijgen. Maar even later is het vanzelf opgelost en kan ik terug naar de muziek luisteren.

Kort daarna onderbreekt de muziek terug en ik besluit om de Sonos te rebooten. Die staat hoog op een kast in de keuken dus ... http://ip-sonos-device:1400/reboot .
Ik kan niet zien of die nu al herstart is en na 3 minuten komt het toestel nog steeds niet in mijn controller, en ik kan het ook niet meer bereiken via http://ip-sonos-device:1400/status
Dan toch maar even op de kast geklauwterd en de stroom eraf gehaald, maar net hetzelfde.

Na een netwerk scan te hebben uitgevoerd stel ik vast dat dit toestel op het vlan 10 netwerk is gesprongen.
Dan maar een netwerk kabel aangesloten en terug herstart. Het toesel was er terug. Maar wat merk ik. Op de switch staat het 'data receive' ledje zeer snel te knipperen. Ik had het dus weer zitten, een netwerk loop.
Maar geen probleem, terug de kabel eruit en ik kon terug luisteren.

Na een week merk ik steeds vaker op dat ik berichten krijg van mijn monitoring systeem en ook van individuele toestellen, maar dan vooral van toestellen die staan in de bureau.
Je past wat settings aan in de switch, je kijkt alles na via http://ip-van-een-sonos-device:1400/support/review , maar alles lijkt in orde te zijn. Soms gaat het een uur goed dan soms maar 10 minuten. Je blijft dus maar bezig met het aanpassen van settings die eigenlijk al goed stonden. Op den duur kom je er echt helemaal zot van. Kijk maar eens vijf minuten naar het filmpje hierboven. Dat bedoel ik dus.

Ik stond op het punt om het op te geven, en alle netwerk-kabels uit de Sonos toestellen te snakken. Maar toen bedacht ik me ineens. Ik had al twee keer, voor netwerk loops, contact opgenomen met support van Sonos. Maar die konden met niet echt helpen. Ik had het zelf iedere keer opgelost. De bedenking die ik toen had was: "Kon ik maar het SONOSNet af zetten!". Dan zijn die loops zo opgelost. Maar ik had destijds via Google of support van Sonos geen oplossing hiervoor. Misschien was er nu wel al iemand die dit heeft gedeeld op het net. En ja hoor....
Je kan dus weldegelijk wifi af zetten van een Sonos toestel!

http://#.#.#.#:1400/wifictrl?wifi=persist-off

Geen netwerk loops, of storms meer, probleem opgelost.
Dank u wel B. Steiner
https://bsteiner.info/articles/disabling-sonos-wifi


Nuttige urls:

Zet het toestel als 'eerste ZonePlayer'
http://#.#.#.#:1400/advconfig.htm

Herstart
http://#.#.#.#:1400/reboot

Wifi controle
http://#.#.#.#:1400/wifictrl?wifi=persist-off || http://#.#.#.#:1400/wifictrl?wifi=on || http://#.#.#.#:1400/wifictrl?wifi=off

Alle info over je volledige installatie
http://#.#.#.#:1400/support/review

Status van het toestel
http://#.#.#.#:1400/status

Tools zoals ping, nslookup en tracert
http://#.#.#.#:1400/tools.htm

Stel de regio voor de Wifi in
http://#.#.#.#:1400/region.htm

 

Terug naar overzicht nieuws